Thursday, March 7, 2013

PNEUMONIA LAGI

Januari

Kamu sakit lagi. Dada kakak mama lihat mula berombak....Tapi kakak masih banyak sadar. Babahlah org yg paling risau denan keadaan kakak. 2 hari pertama, mama cuba mengelak untuk bawa kakak ke hospital. Babah pula berbelah bahagi, antara kakak dan abang awal.

3hb januari, abang dah mula nak masuk tadika. Babah kata, inilah baru pertama kali babah nak tengok anak babah pergi sekolah. Babah nak juga merasa melihat kerenah abang hari pertama ketadika.

Mama minta bawa kakak ke klinik untuk ambil nabulizer dahulu, lepastu ke Great life pula untuk buat cheast fisio. Dengan harapan kakak akan membaik semula.


Abang Awal di tadika 

Keadaan kakak masih sama, masih tak ada nampak perubahan. Masuk hari ke3 kakak dah mula tidur dan mama tahu kakak bertambah teruk.

Kali ni babah bawa kakak ke Hospital Sultan Ismail. Lebih mudah rasanya, sebab segala rekod perubatan kakak ada di sana. 




Kali ini mama dan babah lebih sedia menerima segala kemungkinan yang akan dokter beritahu. Kami hanya berserah kepada-Nya. 

Dokter kata, paru2 sebelah kanan atas dan sebelah kiri dibahagian bawah kakak sudah rosak. Hati kami jadi risau. Yang kami faham bila rosak bermakna tak boleh digunakan lagi.....Puas mama bertanya, alhamdulillah ada yang positif. Insyallah, boleh baik semula, dgn buat cheast fisio dan suction untuk keluarkan lendir yg ada dlm paru2 kakak. .


Gambar pertama abang awal mewarna di tadika. Mama bawa tunjuk pada babah di hospital. Kesian babah, tanpa henti menemani kakak di hospital selama 9hari di hospital. Maaf ye sayang, mama tak dapat jaga kamu. Adik Adel tak boleh berenggang dengan mama langsung.

Alhamdullilah, masa kakak dapat discharge balik. Dokter kata kakak boleh makan dan minum seperti biasa. Kakak tak perlu menggunakan ryles tube di hidung. Mama bersyukur sangat-sangat. 

#Segala yang terjadi pasti ada hikmahnya. 

No comments:

Post a Comment