Wednesday, August 10, 2011

Tahun Yang Banyak Cerita

Terlalu banyak yang mama tak berkesempatan nak bercerita kisah adik.

Adik tahu tak tahun ini, tahun yang penuh dengan kegembiraan dan tangisan buat mama. Uncle poon kahwin, achik kahwin, adik lahir, kemudian ujian demi ujian datang buat mama dan babah. 2 Minggu adik lahir adik sakit,  kesihatan atuk pun semakin merosot sejak bulan puasa. 2 minggu sebelum raya atuk masuk wad, sesak nafas.
Dan tarikh ini, saat orang bercuti berehat atau beriadah bersama keluarga Mama sekeluarga menyambut kepulangan atuk tanpa bernyawa lagi. Atuk dah tak ada adik. 16 September 2010.

Malam tu mama,babah,abg dan adik sibuk beraya di rumah kawan babah. Kalaulah mama tahu itu hari terakhir bersama atuk, tak akan sedetik pun mama berenggang dengan atuk. Atuk sibuk nak pegang adik sejak 2 minggu sebelum atuk nak tinggalkan kita. Atuk akan dukung adik, bila mama buat kerja, walaupun sebelah tangan atuk tak boleh nak dukung adik disebabkan dialysis yang atuk jalani hampir 5 tahun. Atuk sempat tandakan mama ayat2 yang perlu dibacakan di dalam buku darussyifa .

Adik juga seakan faham atuk nak pergi....adik juga kerap menangis. Mungkin adik sudah tahu. Tinggallah kita dik. Atuk dah tak ada lagi nak bacakan ayat2 di ubun kepala adik.

Mama rindu atuk dik. Al-fatihah buat arwah ayah Ahmad Bin Hitam.


No comments:

Post a Comment